Zdjęcie Krystian

ZMIENNE TRENINGOWE vol.1

Skuteczność programowania treningowego jest uwarunkowana, odpowiednim zestawieniem objętości, intensywności oraz gęstości (częstotliwości) jednostek treningowych, czyli podstawowymi parametrami treningowymi.

Wyżej wymienionymi parametrami można manipulować odpowiednio w oparciu o funkcjonalnych,  fizjologicznych i psychologicznych wymogów treningu.

🔰 Objętość treningowa

Czyli jedna z kluczowych rzeczy, o których powinno się pamietać podczas programowania treningowego.

SERIE x POWTÓRZENIA x CIĘŻAR

Jest to łączna ilość czynności wykonanych w trakcie treningu, można ją rownież postrzegać jako sumę wykonanie pracy w trakcie treningu. 

👉🏻 Osobiście u osób, które są typowo ‚laikami’, lubię na początku pracować właśnie nad objętością, która jest kumulowana w ciągu tygodnia/miesiąca (mikro/mezo cykl), czyli 4 tygodnie pracy, która jest stopniowo zwiększana z tygodnia na tydzień gdzie ostatni tydzień jest tzw. deload’em, w którym ukł. nerwowy jest w stanie się zregenerować  i odpocząć na niższej objętości ale równie identycznej intensywności co w poprzednich 3 tygodniach.

📌 Taki przykładowy blok daję możliwość pracy nad słabymi punktami, rehab/prehab’em, pracy nad hipertrofią oraz aby adaptować organizm do tzw. work load’u i przygotować do kolejnego bloku, w którym możemy pracować na przykład nad INTENSYWNOŚCIĄ (o której przeczytacie w kolejnym poście).

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *